Proč se používá posilovač řízení a jak funguje

U vozidel se zatíženou přední nápravou je zejména při nízkých rychlostech nutno vyvinout velikou sílu na otočení volantem. Dříve se pro snížení potřebné síly využíval pákový efekt a tato těžce ovladatelná vozidla disponovala volantem se zvětšeným průměrem. Roku 1986 se však italská Lancia stala průkopníkem nové technologie – posilovače řízení. Ten se okamžitě stal světovým trendem a dnes je u nových aut běžným standardem.


V dnešní době jsou k dostání posilovače elektromechanické či hydraulické. Elektromechanické posilovače řízení fungují na principu otáčení kol za pomocí elektromotoru. Jedná se o novější typ posilovače, jehož předností je snížení spotřeby paliva. Hydraulické posilovače totiž pro svůj chod odebírají výkon z motoru. Jeho jedinou větší nevýhodou je, ač nízké, tak přece riziko porouchání elektromotoru, jehož oprava je velmi nákladná. Princip hydraulického posilovače řízení je podstatně složitější. Tento typ posilovače totiž využívá hydraulickou kapalinu, nejčastěji olej. Po otočení volantu se natočí volantový hřídel spojený s torzní tyčí, který otočí pouzdrem rozváděcího ventilu. Následně může hydraulická kapalina proudit válcem na jednu či druhou stranu a vyvolat tak pohyb kol. Ačkoliv jsou hydraulické posilovače řízení zastaralejší a více energeticky náročné, nacházejí si příznivce mezi milovníky ježdění především díky faktu, že nečiní otáčení volantem tak snadným a jednotvárným a umožní řidiči více splynout s automobilem.

V případě poruchy posilovače řízení je zachována mechanická vazba řízení a řidič se tak nemusí bát, že přijde o kontrolu nad svým vozidlem.

Share
Příspěvek byl publikován v rubrice Náhradní díly se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.